Lentegroenten

Lentegroenten helpen ons de winter van ons af te schudden, ze verhogen onze fitheid en zorgen dat we met hernieuwde vitaliteit de zomer tegemoet kunnen treden: het zijn echte pepmiddelen

Er is een reden waarom groenten in een bepaald seizoen groeien. De natuur heeft het zo bedoeld. Na een lange, slepende winter is de aanvoer van vitaminen, mineralen en andere biochemische stoffen meer dan ooit belangrijk. Onderzoek wijst uit dat je vooral baat hebt bij een voeding rijk aan omega 3-vetzuren, aan vitaminen B1, B3, B6, C, foliumzuur, en magnesium, selenium en zink als je last hebt van futloosheid. Niet toevallig zijn deze nutriŽnten volop aanwezig in voorjaarsgroenten en -fruit. dus als je komaf wil maken met je voorjaarsmoeheid en grote schoonmaak in je lichaam wil hude, geniet je bij het begin van de lente van de eerstelingen onder de groeten.

Lentegroenten zijn lekker op velerlei wijzen

Eet lentegroenten zoveel mogelijk vers en rauw. Tijdens het bereiden - of je ze nu kookt, stoomt, wokt of stooft - verliezen ze altijd aan mineralen en vitaminen. En geeft toe, is er iets lekkerder dan een knapperige salade of ze zomaar uit het vuistje eten? Snel roerbakken of kort stomen zijn de beste oplossingen als je groenten toch wil bereiden of bij spijsverteringsmoeilijkheden. En verse groenten verdienen dan wel de voorkeur.

Een aantal toppers onder de lentegroenten op een rij

Rabarber, fris en zuur Rabarber is befaamd om zijn sterk laxerende werking en past daarmee perfect in een ontgiftingskuur. Bovendien is deze groente rijk aan viatamine C, aan kalium en aan calcium. Rabarberstengels zijn op hun best jong geoogst, eind maart, april en mei. In de zomer smaken ze minder goed en zijn de stengels taaier. Je kan rabarber gerust rauw eten, tenminste als je van zijn zure smaak houdt. Die is te wijten aan het oxaalzuur in de plant. Dat oxaalzuur belemmert wel de opname van calcium, dus je moet met rabarber niet overdrijven. Radijsjes voor extra pit De eerste radijsjes kondigen de lente aan. Er zijn witte, rode, gele, groene, zwarte en paarse radijsjes. Je vindt ze in ronde vormen of als langwerpige kegeltjes. Deze knolletjes met hun scherpe, pittige smaak zijn echte gezondheidstoppers: ze verminderen een indigestie en een opgeblazen gevoel, stimuleren gal en lever en dankzij hun vochtafdrijvende werking bevorderen ze ook nog eens het ontgifstingsproces. Radijs werkt bovendien slijmoplossend; handig om te weten als je last hebt van een voorjaarsverkoudheid. Spinazie, gezondheidbom Alle bladgroenten zijn super gezond. Ze helpen allerlei ziekten, waaronder hart- en vaatziekten, beroerte, overgewicht, osteoporose en kanker voorkomen. Spinazie is als rijke bron van vitamines (foliumzuur, vitamine A, B6, C, K en E) van minieralen waaronder calcium, kalium, magnesium en zijer en spoorelementen zoals koper, jodium, zink en selenium, daarop geen uitzondering. Popeye gebruikte deze groente als krachtvoer en daar zou het ijzergehalte voor iets tussen zitten. Maar het is een misverstand dat spinazie enorme hoeveelheden ijzer bevat; het ijzer wordt bovendien niet goed opgenomen door het lichaam door het oxaalzuur in de blaadjes. Er is heel wat te doen rond de nitraten in spinazie. Nitraten kunnen onder invloed van bacteriŽn in het lichaam omgezet worden tot nitriet, dat ervoor kan zorgen dat er minder zuurstof uit het bloed in weefsels terechtkomt. Hoewel volwassen zich weining zorgen moeten maken, worden nitraatrijke groenten best vermeden bij erg kleine baby's. Nitraat wordt ook omgezet in nitriet door het bewaren, opnieuw opwarmen van de groenten. Vers en rauw krijg je de meeste voordelen van deze groente binnen; en spinazie smaakt heerlijk in een frisse salade. De wortel, wereldrecordhouder betacaroteen Worteltjes of peentjes zijn de populairste groenten van allemaal. Ze smaken lekker zoet en zijn zeker favoriet bij kinderen. Je vindt wortelen in allerlei kleuren, van zwart over paars tot geel en wit. De oranje variant is bij ons het best gekend. Die kleur dankt de peen aan het betacaroteen, een stof die in het lichaam wordt omgezet tot vitamine A. Van worteltjes mag je voluit genieten, of je ze nu rauw eet, stooft of kookt. Asperge: koningin van de lentegroenten Asperges... het woord doet menig fijnproever het water in de mond lopen. En dat alleen al omwille van hun heerlijke, delicate smaak, hun zijdezachte structuur en veelzijde toepassing in de keuken. De asperge groeit in volle grond vanaf april. In een kas kan dit vroeger. Er bestaan paarse en groene varianten, maar volgens kenners hebben de witte de fijnste smaak. Witte asperges groeien in een opgehoogd grondbed (dus in het donker). Groene en paarse asperges zijn afkomstig van dezelfde aspergeplant, maar krijgen een kleurtje omdat ze boven de grond worden geteeld. De groente betekent een echte boost voor je gezondheid. - asperges zijn prima voor de lijn! Ze leveren hooguit 25 kcal per 100 gram. Dus je zou al meer dan een halve kilo asperges moeten eten om evenveel calorieŽn binnen te krijgen als in een kleine chocoladereep - asperges bevorderen de darmwerking dankzij hun vezelrijkdom. Ze zijn een zachte remedie tegen constipatie en irriteren het darmslijmvlies niet - asperges zijn een prima hulpmiddel om te ontgiften dankzij die vezels en hun vochtafdrijvende werking, waardoor afvalstoffen worden verwijderd - asperges stimuleren de nierfunctie en versterken de immuniteit - aspergs zijn de beste remedie tegen een kater: de aminozuren en mineralen in asperges verminderen de symptonen van een kater, en beschermen de lever tegen de giftige stoffen in alcohol - asperges zijn rijk aan kalium, calcium, ijzer, zink, vitamine A, B, C en E... kortom, de vitaminen en mineralen die we nodig hebben om het hoofd te bieden aan voorjaarsmoeheid en om sexy, fit en monter de lente in te gaan




Sitemap

Gouden tips wedstrijd Groei & Bloei magazine 25/03/2016

Irma Tap is de winnares van de ACD Prestige Piccolo kas!

Kook volgens de 80/20 regel! 18/06/2014

Een sterrenchef uit Nederland, Niven Kunz, is fervent gebruiker van groenten in zijn gerechten. Dat doet hij al sinds hij zijn ster kreeg, 10 jaar geleden.

ACD kassen: Kas, tuinkas, kweekkas, tunnelkas