zomerboontjes kweken

Zomerboontjes kweken in een kas

Geniet van prinsesbonen, tuinbonen en doperwten zolang de zomer nog jong is. Prinsessenbonen, snijbonen en bruine, zwarte, witte en anders gekleurde bonen komen oorspronkelijk uit Centraal- en Zuid-Amerika waar ze al 7500 jaar geleden werden gekweekt. In de zestiende eeuw kwamen de bonen in Europa terecht via Spanjaarden en Portugezen die de nieuwe wereld koloniseerden. De Azteken noemden prinsesbonen ayacotl, dat werd haricot in het Frans. De oorsprong van tuinbonen, waarvan enkel de jonge en rijpe peultjes worden gebruikt, stamt uit Zuidwest-AziŽ en het Middellandse Zeegebied. Ze waren populair bij de Romeinen. Doperwtjes komen uit het oostelijk deel van het Middellandse-Zeegebied en worden al sinds de achtste eeuw in Europa gekweekt. Alleen de rijp geoogste doperwten werden toen gegeten. Pas in de achttiende eeuw werden ook de verse onrijp geoogste doperwten gegeten.

Vele rassen zomerboontjes

Prinsessenbonen worden in Nederland speziebonen genoemd, en dat is wellicht een verbastering van aspergebonen, omdat ze zo lang en dun zijn als asperges. Ze kunnen groen zijn, maar ook geel of paars van kleur. Het rassenaanbod is zeer uitgebreid. Er zijn enkele en dubbele sperziebonen, fijne Chinese boontjes, de lange en dunne Franse haricots vert, de kleine flageolets en was- of boterbonen met goudgele peulen. Tuinbonen vormen een grote, viltachtige peul met twee tot vijf platte zaden. Ze worden onderverdeeld in drie groepen volgens de kleur van het gekookte product: zo zijn er bruinkokende, blankblijvende en groenblijvende rassen. Doperwten hebben bolle peulen met een groene kleur: in elke peul zitten zes tot zeven zaden. Er bestaan ronde en gekreukte rassen. De ronde rassen leveren ronde erwtjes met een bittere smaak, gekreukte rassen hebben een zoete smaak.

Zomerboontjes zijn een rijke groente om te kweken

Zowat alle bonen zijn rijk aan eiwitten, vetten, koolhydraten, mineralen en vitamines. Niet onbelanrijk voor vegetariers en macrobioten is dat het eiwit in bonen dierlijk eiwit kan vervangen. Prinsessenbonen zijn een goede bron van vitamines A, B1, B2 en C, magnesium, calcium, fosfor, kalium en bevatten geen vetten, cholesterol of natrium. Tuinbonen bevatten dubbel zoveel vitamines B1 en B2 als prinsessenbonen en zijn rijk aan fosfor, kalium en vezels. Verse doperwten hebben bijna net zoveel vitamine B1 en B2 als tuinbonen, maar bevatten iets meer vitamine A. Ze zijn ook gezegend met een flinke hoeveelheid kalium, fosfor, magnesium, calcium en voedingsvezels.

Zomerboontjes bewaren

Een verse prinsessenboon moet hard knakken als je hem breekt en het breukvlak moet groen en sappig zijn. Datzelfde geldt voor verse tuinbonen. Die moeten een frisgroene kleur hebben. Kleine tuinbonen zijn de smakelijkste. Verse doperwten moeten een onbeschadigde peul hebben zonder bruine vlekjes en met een fris uitzicht. Om te kijken of de peulen wel vol erwtjes zitten moet je er zachtjes op knijpen. Bewaar verse prinsessenbonen niet langer dan een week in een open of geperforeerde plasticzak of in een papieren zak. Vers geplukt tuinbonen kan je op dezelfde manier maar een dag of vier bewaren, verse doperwten een tot twee dagen. Bewaar alle zomerboontjes in de groentelade van de koelkast en zorg dat de temperatuur niet lager dan 7į C is, anders lopen ze koudeschade op.

Zomerboontjes in de keuken

De beste manier om prinsessenbonen te bereiden is knapperig koken en nog even nastoven met boter. Ze zijn na zeven tot tien minuten koken beetgaar. Giet de boontjes af en laat ze onder de koude kraan schrikken. Je kunt ze ook stomen, wokken en bakken. Reken 1 kg prinsessenbonen voor vier personen. Verse tuinbonen moet je eerst doppen. Maak met je nagel de middennaad open en duw de bonen met je duim uit de schil. Verwerk ze meteen. Rond vers tuinbonen zit een grijsgroen velletje. Dat geeft een bittere smaak. Om dat velletje te verwijderen moet je de bonen drie minuten blancheren in gezouten kokend water. Daarna laat je ze uitlekken en is het velletje gemakkelijk te verwijderen. Kook de boontjes dan nog vier tot vijf minuten. Om ze mooi blank te houden kun je een scheutje melk aan het kookwater toevoegen. Reken op 500 g ongedopte tuinbonen per persoon. Verse erwten haal je uit de peulen door in de punten te knijpen tot ze openspringen. Kook ze in ongeveer vijf minuten beetgaar. Alle zomerboontjes kun je invriezen. Blancheer prinsessenbonen en ongedopte tuinbonen en erwten twee tot drie minuten, laat ze uitlekken, verpak ze in plastic zakken die je goed afsluit en vries ze in.

Altijd koken

Alle bonensoorten en peulvruchten bevatten lectinen. Bij sommige mensen ontregelen ze de werking van de darmen en beschadigen ze de nieren. De symptonen van een lectinevergiftiging zijn braken, koorts, daling van de bloeddruk en diarree. Kook bonen daarom altijd beetgaar. Prinsessenbonen in blik of glas en uit de diepvries zijn al genoeg verhit geweest. Vraag nu de complete prijslijst 'kassen' aankas




Sitemap

Kook volgens de 80/20 regel! 18/06/2014

Een sterrenchef uit Nederland, Niven Kunz, is fervent gebruiker van groenten in zijn gerechten. Dat doet hij al sinds hij zijn ster kreeg, 10 jaar geleden.

ACD wint eerste prijs op Nederlandse FloraliŽn 16/05/2014

ACD kassen: Kas, tuinkas, kweekkas, tunnelkas