gezond telen

FIT: houd je gezond en teel de groenten en fruit

Om gezond te blijven en je gewicht stabiel te houden, moet te minstens 5 porties groente en fruit per dag eten. Klinkt makkelijk? Toch blijkt dat de meeste mensen overschatten hoeveel groente ze eten en amper aan twee of drie porties komen. Maar wat is precies ťťn portie? Telt dat beetje sla tussen je broodje ook? - 2 roosjes broccoli - 1 banaan - 3 gedroogde abrikozen - een volle kom sla (de grootte van een ontbijtkom) - 2 handen vol druiven - 2 kiwi's Gezonde voeding? back to basics ; kas lente

Eten maakt je dik, stilzitten niet

Minder eten is veel belangrijker tegen overgewicht dan meer bewegen, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Een beetje snoepen en in ruil de trap nemen? Het zal bitter weinig helpen. De enige boosdoeners van overgewicht in de rijke landen zijn het teveel aan vet, suikers en calorieŽn. Op het Europees overgewichtscongres in Amsterdam kwamen onderzoekers van de Deakin University in AustraliŽ naar buiten met de conclusie dat beweging nauwelijks invloed heeft op obesitas. Met dit onderzoek in de hand adviseren de deskundigen de overheid om hun focus te verleggen: campagnes als Start to Run moeten ondergeschikt worden aan acties die pleiten voor gezonde voeding. Overgewicht is een relatief recent probleem, want dertig jaar geleden waren mensen met obesitas nog een absolute uitzondering. Nu hebben wereldwijd al 1,6 miljard mensen een BMI van 25 of meer, 400 miljoen daarvan lijden echt aan obesitas (wanneer het BMI 30 of meer bedraagt). Tegen 2050 zou in industrielanden maar liefst negentig procent van de volwassenen aan obesitas lijden. Dat komt volgens experts niet alleen omdat we alsmaar meer en vetter eten, maar ook omdat we alsmaar minder zijn gaan bewegen. Niet waar, zeggen de onderzoekers nu. Samen met de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) onderzochten ze de 'obesitas-epedemie' in de Verenigde Staten, een land dat erom bekend staat veel (te) dikke inwoners te hebben. 1.399 volwassenen en 963 kinderen ondergingen een reeks tests om na te gaan hoeveel calorieŽn ze verbranden wanneer ze leven zoals ze gewoon zijn. Daarna berekenden de onderzoekers hoeveel calorieŽn die mensen nodig hadden om hun gewicht op peil te houden of om normaal te groeien. Die resultaten vergeleken ze met de gegevens over hoe veel voedsel er in de Verenigde Staten is verbruikt tussen 1970 en 2000, een periode waarin de gemiddelde volwassene 8,6 kilogram zwaarder werd. Door al die gegevens op te tellen en te vergelijken met de resultaten van hun eigen onderzoek, konden ze exact berekenen hoe veel van dat extra gewicht veroorzaakt is door voedsel. Het verminderen van lichamelijke activiteit speelde een te verwaarlozen rol. Als we terug willen naar het gemiddelde gewicht uit de jaren zeventig, moeten we ervoor zorgen dat de mensen weer minder beginnen eten. De nadruk lig duidelijk op het verbeteren van de eetgewoonten. Klik hier voor uw dichtsbijzijnde dealer kas




Sitemap

Gouden tips wedstrijd Groei & Bloei magazine 25/03/2016

Irma Tap is de winnares van de ACD Prestige Piccolo kas!

Kook volgens de 80/20 regel! 18/06/2014

Een sterrenchef uit Nederland, Niven Kunz, is fervent gebruiker van groenten in zijn gerechten. Dat doet hij al sinds hij zijn ster kreeg, 10 jaar geleden.

ACD kassen: Kas, tuinkas, kweekkas, tunnelkas