groententeelt

Kies voor gezondheid, verkregen door biologische groententeelt

Verhoog uw inname van antioxidanten

Gezond blijven, chronische ziekten een stap voor zijn ťn er goed uitzien komt vooral neer op een voldoende inname van antioxidanten via een gezonde voeding. Deze stoffen beschermen onze lichaamscellen inderdaad tegen agressieve substanties, de zogeheten vrije radicalen, waarmee we als Westerse mens worden overspoeld door het milieu, door verwerkte voeding, geneesmiddelen, allerhande stalingen en werkomstandigheden. Om die reden wordt ons aangeraden dagelijks tenminste vijf porties verse groenten en fruit in te nemen. Eet meer groenten ; Gekookt of rauw? Groenten zijn altijd gezond

Ontnuchterende cijfers ...

Zoals blijkt uit onderzoek eet de helft van de Nederlanders slechts tussen de 90 en 150 gram groenten en fruit per dag, aardappelen niet meegeteld. Dat is dus een heel stuk minder dan de door de Wereld Gezondheidsorganisatie (WGO) aangeraden hoeveelheid van 400 gram of 5 porties van gemiddeld 80 gram. Nochtans drukt de WGO er heel terecht op dat het gebrek aan antioxidanten uit groenten en fruit ťťn van de hoofdoorzaken is van sterfte in onze leefwereld. Hart- en vaatziekten, bijvoorbeeld, ontstaan vooral door een ontstekingsproces van de vaatwand als gevolg van een gebrek aan antioxidanten en niet door cholesterol, zoals ons vaak verkeerdelijk wordt voorgehouden. En datzelfde tekort aan beschermende stoffen speelt ook een belangrijke rol bij het ontstaan van kanker, waarbij het DNA beschadigd raakt door vrije radicalen.

Aan sappen ontbreken de vezels

Wie al te voortvarend zou besluiten zijn gebrekkige inname aan groenten en fruit te compenseren door het drinken van vruchten- en groentensappen, maakt een denkfout. Eerst en vooral ontbreken bij het drinken daarvan de eveneens erg belangrijke fruit- en groentenvezels. Want de westerse mens haalt met zijn gemiddelde inname van 10 tot 14 gram vezels ook niet de gewenste 25 tot 35 gram per dag een goede darmfunctie en een dito darmflora. Verder is het ook zo dat vruchtensappen, door het ontbreken van die belangrijke vezels, de bloedsuikerspiegel in ons lichaam vaak te snel doen oplopen. En deze hoge 'glycemische index' werkt ondermeer overgewicht, ouderdomsdiabetes, cariŽs en stressreacties in de hand.

Biologisch is een must

Top10 thuisverbruik van verse groenten in Nederland

In kg per persoon van oktober 2007 tot september 2008 - tomaten 10,06 kg - wortelen 8,96 kg - ajuin 6,85 kg - witloof 6,78 kg - prei 2,61 kg - champignons 2,04 kg - paprika en pepers 2 kg - kropsla 1,84 kg - courgettes 1,81 kg - bloemkool 1,77 kg Uit voorlopige cijfers blijkt dat we sinds vorig jaar opnieuw meer groenten eten thuis. Een hart onder de riem van iedereen die groenten promoot. Drie jaar lang hadden de Nederlanders steeds minder zin in verse groenten, maar vorig jaar kwam de kentering. Vorig jaar aten we alvast 2,5 kg verse groenten meer. Groenten zijn gezond, wordt al jaren geroepen, maar de orden van de Nederlanders zijn daar niet zo gevoelig voor. Vorig jaar verbruikten we zes kg minder groenten dan vijf jaar vroeger. Kropsla en bloemkolen kregen de hardste klappen. 'Nieuwe groenten' zoals paprika, pepers en courgettes deden het beter. Om te juichen is het nog te vroeg. De gemiddelde Nederlander eet per dag maar 138 gram groenten, terwijl 250 tot 300 gram aanbevolen wordt. Wat je allemaal met groenten kunt doen: sapjes maken, pureren om een soep te bereiden, bakken, grillen of rauw in een salade gebruiken. kas




Sitemap

Gouden tips wedstrijd Groei & Bloei magazine 25/03/2016

Irma Tap is de winnares van de ACD Prestige Piccolo kas!

Kook volgens de 80/20 regel! 18/06/2014

Een sterrenchef uit Nederland, Niven Kunz, is fervent gebruiker van groenten in zijn gerechten. Dat doet hij al sinds hij zijn ster kreeg, 10 jaar geleden.

ACD kassen: Kas, tuinkas, kweekkas, tunnelkas