gezonde voeding

Wat is gezonde voeding?

Wij eten om te leven! Ons lichaam is opgebouwd uit vele miljoenen cellen. In deze cellen wordt arbeid verricht, waardoor we kunnen ademhalen, denken, voedsel verteren, werken, enz. Om dit alles goed te doen verlopen, nemen wji verschillende noodzakelijke voedingsstoffen op in de vorm van voedingsmiddelen. Deze voedingsstoffen zijn al de stoffen die de mens nodig heeft voor opbouw, instandhouden en herstel van lichaamsfuncties. Zij verschaffen de nodige energie en maken een goed verloop van levensprocessen mogelijk.

Energieleverende stoffen of brandstoffen

Koolhydraten verschaffen energie. 1 gram KH (koolhydraat) = 4 cal = 16,8 joules. Koolhydraten krijgen we hoofdzakelijk van brood, aardappelen, suiker, groenten en fruit. Fruit en groenten leveren naast calorieŽn ook nog beschermende stoffen, vitaminen en ook voedinsvezel.

Beschermende stoffen

Mineralen behoren tot de bouwstoffen. De belangrijkste mineralen zijn: calcium, fosfor, ijzer, jodium en fluor. Daarnaast hebben we de vetoplosbare vitamines (vitamine A, D, E en K) en de wateroplosbare vitamines (vitamine C en B).

Voedingsvezels

Voedingsvezels zijn overteerbare maar tevens onontbeerlijke ballaststoffen die we krijgen van rauwe groenten, fruit, bruinbrood, enz. Een zekere hoeveelheid voedingsvezel in het dagmenu is noodzakelijk om bepaalde ziekten te voorkomen.

De voornaamste voedingsfouten

- te hoge calorieŽnaanbrengst - onvoldoende gebruik van melk en melkproducten - overdadig gebruik van vetten - suikermisbruik - onvoldoende verbruik van fruit en groenten, vooral rauwkost - zoutmisbruik - te licht ontbijt

Fruit en groenten zijn nuttig voor een gezonde voeding

Fruit en groenten zijn nuttig voor een gezonde voeding, niet alleen voor hun aanbrengst van vitamines en mineralen maar eveneens voor hun cellulose. Bij het koken en bereiden van voedingsmiddelen wordt de vitamine C gedeeltelijk vernietigd; het is dus noodzakelijk rauwe vruchten en groenten te verbruiken. U kunt het verbruik van vruchten en groenten bevorderen door: - ze elke dag in het menu te voorzien - fruit aan de kinderen te geven om tijdens de speeltijd te eten - dikwijls rauwkost op te dienen Voorbeeld: druiven dragen op een bijzondere manier bij tot een goede gezondheid. Van de druif, vooral van haar pit en haar schil is ruimschoots aangetoond dat ze, door hun vaatgeschermende polyfenolen, de doorbloeding bevorderen en de kans op hart- en vaatziekten sterk doen afnemen.

Waarop moeten we nog letten?

- verwerk groenten en aardappelen zo vers mogelijk - kneus groenten en fruit zo weinig mogelijk - was groenten en fruit eerst, versnijd ze pas daarna, laat ze niet in het spoelwater liggen - verwerk groenten en aardappelen dadelijk; zet ze op in een weinig kokend water - bewaar groenten steeds op een koele plaats - vermeng slasauzen steeds op het laatst met de groenten

Gezond eten: minder kwalen

Dat groenten gezond en lekker zijn, hoeft geen betoog. 4 belangrijke tips voor een gezonde levensstijl: - eet dagelijks 80% groenten en wat fruit - eet volgens je bloedgroep - eet gedissocieerd (niet alles door elkaar) - en vast af en toe Er zijn uiteraard nog andere aspecten die een rol spelen, maar het lichaam de juiste voeding geven, is al een goed begin. Overtuig je van de gezondheid van groenten: ons lichaam heeft vitamines, mineralen, eiwitten, koolhydraten, vetten, vezels en antioxidanten nodig om te kunnen functioneren. We vinden dat allemaal terug in groenten waarvan we er vaak te weinig eten en die we veeleer als 'bordversiering' beschouwen. Met een gezond voedings- en leefpatroon genees en vermijd je een pak kwalen. Leef gezonder, dan heb je geen last van cholesterol, reuma, osteoporose, stress, depressies, ADHD, CVS, overgewicht, enz. Als wij met ons allen gezond zouden gaan eten - en nog eens: dat kan best lekker zijn! - dan zou het aantal chronische zieken, van hart- en vaatlijders over maag-, darm- en poly-artritis tot kankerlijders, drastisch dalen. De belangrijkste fout in onze courante voeding is, naast het gebruik van de verkeerde vetten en het overmatig gebruik van suiker, het ondermaats gebruik van groenten, die een rijke bron van vitamines, mineralen, voedingsvezels en talrijke secundaire plantenstoffen met o.m. een kankerwerende werking. back to basics

Overgewicht

Overgewicht ontstaat niet in de eerste plaats doordat we te veel eten, maar doordat we verkeerd eten. Een rol speelt daarbij de glycemische index van de voedingsmiddelen. Die glycemische index meet de invloed van wat wij eten en drinken op de bloedsuikerspiegel en zegt ons hoeveel insuline dat in ons bloed lokt. Lokt iets veel insuline, dan maakt dat dik omdat er dan meteen ook veel vet naar de vetcellen wordt gestuurd. Lokt het daarentegen weinig insuline, dan hebben we te maken met een slankhouder of zelfs een afslanker. Welk dieet u ook volgt, welk middel u ook gebruikt, let op de glycemische index. Groenten en fruit zijn over het algemeen heel gunstig en hiervan mogen we dan ook veel eten. We moeten enkel opletten met aardappelen, pompoen, gekookte worteltjes, rijpe bananen en watermeloen.

Groenten bij het aperitief

Heel wat rauwe groenten passen uitstekend als hapje bij het aperitief: het is ook zoveel gezonder! Een plakje komkommer, een roosje bloemkool, fijngesneden rode en witte kool, radijsjes, een stukje stengel van selder, gele en rode kerstomaatjes, een witloofblaadje, blokjes wortelen Smoothies gezond? Smoothies vervangen groenten en fruit niet: smoothies gezond?> gezond telen Oude Chinese wijsheid

Van ťťn kwart dat wij eten, leven wij; van de overige driekwart leeft de dokter

Als u gezond en gevarieerd eet, dan hebt u geen extra vitamines, mineralen of andere voedingssupplementen nodig, tenzij er door ziekte een tekort zou ontstaan. Die stelling zou kunnen opgaan: - als wij optimaal gezond zouden eten en drinken - als de courante voeding de vitamines, mineralen e.d. zou bevatten, die er van nature horen in te zitten - als wij optimaal gezonde lucht zouden inademen: helaas is onze ademlucht zowat de slechtste van heel Europa - als wij geen stress, prestatiedruk en geen jachtig leven zouden kennen - als wij met zonnig gemoed in een gelukzalig klimaat zouden leven De realiteit ziet er anders uit! Zo is de modale Nederlander onderverzorgd met kankerwerend selenium, met immuniteit versterkend zink, met jodium voor de schildklier, met het stress-minieraal magnesium, met een reeks B-vitamines, enz. Die tekorten ontstaan doordat we te weinig levensmiddelen gebruiken die deze nutriŽnten bevatten, doordat de courante voeding er onvoldoende van bevat en tekorten ontstaan niet in het minst door wat wij te veel eten, zoals te veel suiker, te veel vlees enz.

Gezondheid en "zonde" in balans

We leven in een tijd die op gastronomisch vlak heel wat te bieden heeft. Wie echter geen grenzen trekt, krijgt vroeg of laat te kampen met overgewicht en andere gezondheidsproblemen. Dat is helaas een kenmerk van de huidige samenleving. De sleutel tot succes is het juiste evenwicht te vinden tussen genieten en overdaad. Streef allereerst naar een correct gewicht. Als u door de week een gezond eet- en beweegpatroon volgt, kunt u in het weekend gerust eens "zondigen". Twee dagen per week dus waarop de boog niet gespannen hoeft te staan. Reserveer die dagen voor het weekend of voor speciale gelegenheden, tijdens de feestperiodes of de vakantie... Als u dit respecteert, zult u niet alleen levenslang kunnen genieten van lekker eten, maar ook van een goede gezondheid ťn een ideaal gewicht.

Getuigenis

De gezonde tip van Agnes Peermans: "Als sportvrouw heb ik altijd ontzettend veel belang gehecht aan gezonde voeding. Als je altijd uitgaat van groenten als basis, dan komt het zeker goed. Als je een bord maakt, moet je grootste portie groenten zijn, daarnaast aardappelen of vlees, maar altijd meer groenten dan de rest. Zorg gewoon dat je dat altijd in huis hebt. Heb je eens een drukke week, zorg dan zeker voor lekkere groentesoep. Ik heb het altijd in mijn diepvries zitten, het is een vitaminebom en de perfecte eerste hongerstiller als je thuiskomt. Als je gezonder leeft, voel je je gewoon veel beter. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal en psychologisch. Je slaapt beter, je humeur verbetert, je krijgt meer weerstand en energie... de lijst is eindeloos." klein kasje kas




Sitemap

Gouden tips wedstrijd Groei & Bloei magazine 25/03/2016

Irma Tap is de winnares van de ACD Prestige Piccolo kas!

Kook volgens de 80/20 regel! 18/06/2014

Een sterrenchef uit Nederland, Niven Kunz, is fervent gebruiker van groenten in zijn gerechten. Dat doet hij al sinds hij zijn ster kreeg, 10 jaar geleden.

ACD kassen: Kas, tuinkas, kweekkas, tunnelkas