voedingsstoffen kas

Wat zijn de belangrijkste voedingsstoffen voor planten in de kas ?

Fundamentele voedingsstoffen in de kas: behoefte hangt af van groei en seizoen. Niet vervangbaar! Stifstof, meestal als ammonium en nitraat (N); fosfor, meestal vermeld als dfosforentoxide (P2O5); kalium, meestal vermeld als kaliumdioxide (K2O); calcium, meestal als calciumchloride; magnesium, meestal als magnesiumoxide; zwavel, meestal in gemengde mest Aanvullende voedingsstoffen in de kas: bij gebrek kan de plant niet normaal groeien IJzer, koper, boor, magaan, zink, moybdeen en chloor Onnodige elementen: werking gedeeltelijk nog onbekend Jodium, broom, nikkel, fluor Nuttige elementen: werking gedeeltelijk nog onbekend. Belangrijk voor de voedselketen Natrium, aluminium, silicium, kobalt (aluminium is nuttig voor planten die van zuren houden)

Voedingsstoffen - ABC

- afvalstoffen: bevorderen de spijsvertering, verlagen cholesterol en hartrisico's - bŤtacaroteen: voorstadium van vitamine A. Beschermt de cellen - calcium: goed voor de tanden, de botten en de spieren - eiwitten: goed voor spier- en bottenopbouw - ijzer: belangrijk voor bloed, zenuwen en huid - kalium: regelt de waterhuishouding - magnesium: belangrijk voor spieren en zenuwen - vitamine A: goed voor huid, bloed en ogen - vitamine B1: goed voor de zenuwen - vitamine B2: bevordert de groei - vitamine B6: goed voor de eiwittenverwerking - vitamine B12: goed voor de veranderin van celstoffen - vitamine C: versterkt de afweer - vitamine D: goed voor het beendergestel - vitamine E: beschermt de bloedvaten Gezonde en waardevolle producten bevatten veel vezels, vitamines, ijzer, calcium, omega 3-vetzuren, caroteen en ijzer. Verzadigde vetzuren, suiker en zout zijn minder gezond. Daarnaast beÔnvloeden ook de kwaliteit van de eiwitten en het vet en het aantal calorieŽn de voedingswaarde. Groenten en fruit scoren goed omdat ze veel vitamines, mineralen en voedingsstoffen bevatten. Vlees bevat veel proteÔne, vitamine B12 en zink, maar bevat ook minder gunstige stoffen. Bovendien is veel calorierijk. Broccoli, spinazie , kiwi's en sinaasappelen voeren de lijst aan van de gezondste voedingsproducten. gezonde voeding * Broccoli Bevat vitamine C, kalium, fosfor, calcium en ijzer. 26 kcal. Versterkt het immuniteitssysteem, beschermt tegen kanker en is ontstekingsremmend. * Blauwe bosbessen Veel vitamine E, ijzer, veel voedingsstoffen. 37 kcal. Bevordert de spijsvertering, het hart en de bloedsomloop * Koolrabi Veel vitamine C, voedingsstoffen, kalium, magnesium en fosfor. 23 kcal. Goed voor het immuniteitssysteem * Asperge Veel vitamine C, B1, B2, B6 en kalium. 18 kcal. Goed voor het immuniteitssysteem. Vochtafdrijvend. * Sinaasappel Veel vitamine C, B1, B6, kalium, calcium. 42 kcal. Goed voor het immuniteitssysteem * Groene bonen Veel vitamine A, B2, B6, magnesium, calcium, kalium, voedingsstoffen. 33 kcal. Goed voor de ogen. * Kiwi Veel vitamine C, magnesium, fosfor, kalium, calcium. 75 kcal. Goed voor het immuniteitssysteem. * Bloemkool Veel vitamine C, B1, B2 en B6. 22 kcal. Beschermt de cellen, goed voor het immuniteitssysteem * Spinazie Veel vitamine A, C, kalium, mangaan, voedingsstoffen, eiwitten. 16 kcal. Beschermt de cellen, goed tegen verkoudheid. * Ananas Veel kalium, magnesium. 56 kcal. Goed voor hart en spieren. * Radijs Veel kalium, natrium, etherische oliŽn. 15 kcal. Goed voor hart, spieren en spijsvertering. Bestrijdt bacteriŽn * Courgette Veel vitamine B1, B2, B6, ijzer en vitamine C. 19 kcal. Versterkt de zenuwen en het immuniteitssysteem. * Appel Veel vitamine C, B6, E, kalium en voedingsstoffen. 54 kcal. Versterkt het immuniteitssysteem en verhindert onstekingen. * Groen kool Veel vitamine A, C, B6, B2, B1, E, calcium, kalium, fosfor, voedingsstoffen. 37 kcal. Goed voor de urinewegen, cholesterolverlagend. * Tomaat Veel vitamine A, B6, kalium. 17 kcal. Goed voor ogen en spieren. * Clementine Veel kalium, voedingsstoffen, vitamine C. 46 kcal. Goed voor hart, spieren en het immuniteitssysteem. * Watermeloen Veel kalium en vitamine A. 37 kcal. Goed voor hart, spieren en het immuniteitssysteem * Aardappel Veel kalium, vitamine B6, magnesium, voedingsstoffen. 68 kcal. Goed voor zenuwen en spijsvertering. * Mango Veel vitamine A, magnesium, kalium. 57 kcal. Goed voor ogen en zenuwen. * Rode ajuin Veel kalium, etherische olie. 28 kcal. Goed tegen verkoudheid, cholesterolverlagend. * Rabarber Veel voedingsstoffen, kalium, vitamine C. 13 kcal. Goed voor de spijsvertering en het immuniteitssysteem * Verse vijgen Veel kalium, fosfor, ijzer, natuurlijke suiders. 60 kcal. Goed voor het zuurstoftransport in het bloed. * Druiven Veel vitamine B6, E, kalium. 67 kcal. Goed voor de eiwitstofwisseling * Braambessen Veel magnesium, ijzer, vitamine E, eiwit. 44 kcal. Goed voor de zenuwen en beschermt de cellen. * Rucola Hoog gehalte aan mosterdolie, veel jodium. 17 kcal. Goed voor de spijsvertering en bij schildklierproblemen. * Pruimen Veel vitamine B1, kalium, voedingsstoffen. 49 kcal. Versnelt de vertering maar bevat veel suiker. * Tomatensap Veel vitamine A, ijzer, kalium, natrium. 17 kcal. Te veel natrium is slecht bij hoge bloeddruk. * Groene olijven Veel natrium, vitamine A. 140 kcal. Bevat zeer veel zout, slecht voor mensen met een hoge bloeddruk groentekas meststoffen kas kas




Sitemap

Gouden tips wedstrijd Groei & Bloei magazine 25/03/2016

Irma Tap is de winnares van de ACD Prestige Piccolo kas!

Kook volgens de 80/20 regel! 18/06/2014

Een sterrenchef uit Nederland, Niven Kunz, is fervent gebruiker van groenten in zijn gerechten. Dat doet hij al sinds hij zijn ster kreeg, 10 jaar geleden.

ACD kassen: Kas, tuinkas, kweekkas, tunnelkas