gezonder kweken

A.C.D. kassen: laat de natuur het werkdoen, we gaan gezonder kweken.

Tuinieren is plezierig, een moestuintje past bij een moderne, gezonde levensstijl
Anders is gezonder. De laatste decenia zijn we wakker geschud door berichten over overdosissen bestrijdingsmiddelen in ons voedsel, dierenziekten die zich zelfs wereldwijd uitbreiden, het grondwater dat vervuild wordt door het uitspoelen van onkruidbestrijdingsmiddelen en minerale stikstofmeststoffen en vul zelf maar verder aan. A.C.D. wil dit een halt toe roepen. Wij moeten dringend gezonder kweken. We nemen de natuur als voorbeeld. Het natuurlijk systeem werkt zo perfect dat geen mens erin slaagt het te verbeteren. Natuurvriendelijk en veilig tuinieren is perfect mogelijk: back to basics

20% meer pesticiden op groente en fruit

Bijna de helft van de groenten en fruit in Europa bevatten pesticiden, 20 % meer dan 5 jaar geleden. In 4,7 % overschrijden de dosissen de wettelijke normen. Het ergst getroffen zijn druiven: op 71 % ervan zitten restanten van pesticiden. Bananen staan op twee met 56 en paprika's op drie met 46 %. Vooral fungiciden, schimmelremmers, blijken te veel op eetwaren te blijven zitten. Bij overdadig gebruik ervan kunnen die kanker veroorzaken, de schildklierfunctie aantasten of gevaarlijk zijn voor foetussen. Wassen of schillen kan in veel gevallen helpen. Eťn van de grootste fouten die mensen maken is onder meer citroenschillen in thee of witbier doen. Als dat geen biocitroenen zijn, zit die schil vol pesticiden, die niet tot in de vrucht doordringen. (oktober 2008)

Gezond eten kan ook goedkoop.

Kookprogramma's zijn immens populair en voeding is overal. Toch is gezond eten niet vanzelfsprekend. - "Ik voel mij veel gezonder en beter" - "Vroeger had ik een buikje en dat is helemaal verdwenen" - "Ik was te dik, had een opgezwollen maag en hield wel van een glaasje drank" Het gebrek aan kennis over voeding is groot. Wat je kookt en eet telt. Gezonde voeding dus. Meer groenten eten is bijvoorbeeld goed voor de lijn. Met gezond eten word je minder vlug ziek en krijg je minder te maken met hart) en vaatziekten of diabetes. Ook op lange termijn is het een besparing. Een interessante link : gezonde voeding

Keukenrecept.

Witte koolsalade - ingrediŽnte: 1/5 witte kool, 2 uien, 100 gram magere spekreepjes, peterselie, olie, azijn - bereidingswijze: was en reinig de witte kool en snijd in zeer fijne reepjes. Snijd de ui in ringen, maak fijne spekreepjes. Bak in een weinig olie de spekreepjes en de ui tot ze lichtbruin zijn. Vermeng de koude koolsnippers met het gebakken ui-spek-mengsel. Kruid met peper. Overgiet dit alles met een vinaigrette van olie en azijn (3 delen olie op 1 deel azijn). Versier met peterselie. Dien dit gerecht koud op.

Lang leve de groenten

Af en toe een origigele vlees- en visloze maaltijd moet kunnen. Teveel vlees past niet in een verantwoorde voeding, ook het milieu heeft er geen baat bij. Eťn keer per week? Vegatarisme is al lang geen bevlieging meer. Een menukaart zonder enkele vlees- en visloze gerechten is tegenwoordig bijna ondenkbaar. De vegetarische keuken geraakt hoe langer hoe meer ingeburgerd in onze culinaire samenleving. Zelfs de meest verstokte carnivoor wil op tijd en stond eens genieten van een vleesloze maaltijd. Uit een onderzoek van Rachendra Pachauri, klimaatexpert van de VN, blijkt dat de vleesconsumptie verantwoordelijk is voor 18% van de totale CO2 uitstoot. Door ťťn keer per week vegetarisch te eten, leven we niet alleen gezonder, maar kunnen we dus ook meehelpen aan de vermindering van de uitstoot. Hoe kunnen we een originele, evenwichtige en smakelijke maaltijd aanbieden, in plaats van de zoveelste gemengde sla ...? De mogelijkheden zijn eindeloos, en met wat creatief gezonder kweken komen we al heel ver.

GEZONDHEID

Het hoeft niet meer gezegd noch geschreven te worden "Groenten en fruit zijn gezond, groenten en fruit zijn smakelijk, groenten en fruit zijn heilzaam en groeten en fruit voorkomen nogal wat lichamelijke ongemakken; groenten en fruit lessen de dorst, stillen de honger, zijn geen dikmakers, sieren de eettafel, enz.

Gezonde voeding: een goeie maat is regelmaat

Te veel, te snel, te vet, te eenzijdig... vaak is dit het huidige voedingspatroon. De gevolgen van dergelijk patroon laten zich raden: overgewicht, gezondheidsproblemen allerhande, we voelen ons minder fit, ... Variatie, gematigheid, regelmaat, het zijn de kernwoorden voor een gezond voedingspatroon. * Variatie: baseer u op de actieve voedselpiramide om een gezonde variatie in uw maaltijden te krijgen. Eet groenten en fruit, want zij zijn het beste en meest krachtige medicijn dat er bestaat. Per calorie bevatten ze meer vitamines en mineralen dan om het even welke andere voedingsgroep. 2 ŗ 3 stuks fruit en 300 gram groenten per dag is een aanrader. * Gematigdheid: indien u zich beperkt tot gematigde porties is het gemakkelijker om alle voedingsmiddelen te eten die u graag lust, zonder dat andere moeten geŽlimineerd worden * Regelmaat: maaltijden overslaan, vooral het ontbijt, geeft vaak een niet te controleren hongergevoel dat u nadien doet "overeten". Let er op dat tussendoortjes gematigd moeten worden en niet als vervanging van de maaltijd gebruikt worden. intessante links: aardappelen kweken paprika kweken groenten kweken komkommers kweken maÔs kweken meloenperen kweken meloenen kweken paprika kweken wortelen kweken tomaten kweken Ontdek hier ons ruim aanbod van tomatenkassen kas volkstuinder wintergroenten klein kasje kiemgroenten kweken kas




Sitemap

Gouden tips wedstrijd Groei & Bloei magazine 25/03/2016

Irma Tap is de winnares van de ACD Prestige Piccolo kas!

Kook volgens de 80/20 regel! 18/06/2014

Een sterrenchef uit Nederland, Niven Kunz, is fervent gebruiker van groenten in zijn gerechten. Dat doet hij al sinds hij zijn ster kreeg, 10 jaar geleden.

ACD kassen: Kas, tuinkas, kweekkas, tunnelkas